Daugelis namų vartotojų ir organizacijų, naudojančių „Microsoft“ programinę įrangą, jau spėjo įsidėmėti 2020 m. sausio 14-osios datą. Tuomet baigsis operacinės sistemos „Windows 7“ palaikymas. Tą pačią dieną pasibaigs ir senesnės versijos „Microsoft“ serverinės įrangos palaikymas. Ir tai dar ne visi pokyčiai kitąmet. Antroje metų pusėje bus nutrauktas dar kelių populiarių „Microsoft“ aplikacijų, tarp jų – „Office 2010“ – palaikymas.

Kaip strategiškai pasiruošti šiems pokyčiams, ką daryti, jeigu dėl įvairių aplinkybių atnaujinti dabar naudojamų versijų neįmanoma, ir kaip paversti didelį kiekį pasenusios programinės įrangos galimybe iš esmės modernizuoti visą IT ūkį, pasakoja „Blue Bridge“ infrastruktūros sprendimų vadybininkas Kipras Kretavičius.

Kol kas didžiausio masto „gyvenimo pabaiga“

Savo produktų senesnių versijų palaikymo nutraukimą „Microsoft“ atstovai vadina gana dramatišku „gyvenimo pabaigos“ arba „End-of-life“ (EOL) terminu, kuris leidžia suprasti, kad palaikymo nutraukimas reiškia ir produkto gyvenimo ciklo pabaigą.

„Kai gamintojas nutraukia palaikymą, tai iš esmės reiškia tris svarbius dalykus. Pirmiausia, gamintojas nebestebės ir „nebelopys“ saugumo spragų – t. y. naudotojams nebus siunčiami saugumo atnaujinimai, padedantys apsisaugoti nuo viešai žinomų ir dar nepaskelbtų programinės įrangos pažeidžiamumų. Antra, „Microsoft“ nebeteiks techninės pagalbos atliekant migraciją į naujesnes versijas. Trečia, kiti gamintojai nebekurs ir ilgainiui nebepalaikys produktų, kurie būtų suderinami su pasenusiomis „Microsoft“ produktų versijomis, todėl moraliai ir saugumo prasme pasens visos programos, supančios nebepalaikomas versijas“, – vardija K. Kretavičius.

Rinka jau anksčiau matė kelias esmines „Microsoft“ programinės įrangos palaikymo pabaigas, tačiau 2020-ųjų EOL išsiskiria savo mastu – per vienerius metus pasens net kelios operacinių sistemų ir plačiai naudojamų veiklos aplikacijų versijos. „Tačiau būtent tai, kad masiškai pasibaigia net kelių rūšių programinės įrangos palaikymas, sukuria naujas galimybes organizacijoms, dar naudojančioms bent kelis senesnius produktus“, – pastebi pašnekovas.

Kuo skubiau apsispręsti dėl „SQL Server 2008“ atnaujinimo

Šiemet liepą jau pasibaigė „SQL Server 2008“ palaikymas, atkreipia dėmesį „Blue Bridge“ infrastruktūros sprendimų vadybininkas: „Tie, kas iki šiol neatnaujino šios įrangos, turėtų kuo skubiau šią problemą spręsti, nes palaikymas jau nebevykdomas ir Jūsų organizacijos duomenys jau yra pavojuje.“

Tiesa, kaip rodo praktika, būtent šios programinės įrangos atnaujinimas gali sukelti iššūkių, nes dažnai sunku įvertinti, ar naujesnė „SQL Server“ bus suderinama su naudojamomis aplikacijomis ir sistemomis. „Svarbiausia rekomendacija atnaujinant šią programinę įrangą – pasitelkti programuotojų, išmanančių jūsų naudojamas aplikacijas, pagalbą“, – pabrėžia K. Kretavičius ir atkreipia dėmesį, kad visgi pastangos atnaujinant „SQL Server“ turėtų atsipirkti su kaupu.

„Pavyzdžiui, „SQL Server 2017“ tikrai yra labai pažangus produktas, sukuriantis apčiuopiamą pridėtinę vertę. Jis leidžia pasiekti ne tik didesnį greitį ir našumą, bet ir turi integruotus saugumo sprendimus, tarp kurių – duomenų šifravimas ir maskavimas“, – sako „Blue Bridge“ atstovas.

Įvertinti ne tik naujų licencijų, bet ir fizinės įrangos kaštus

Kitąmet sausio 14 d. „Microsoft“ taip pat nutrauks visų „Windows Server 2008“ bei „Windows Server 2008 R2“ produktų ir paslaugų palaikymą.

„Spręsti šios serverinės įrangos palaikymo pabaigą galima keliais būdais. Pirmiausia, galima įsigyti naujausios versijos licencijas. Tačiau prieš jas įsigyjant, būtina įvertinti, ar jūsų serveriai palaikys naujos kartos programinę įrangą. Gali paaiškėti, kad drauge su licencija reikės pirkti ir naują serverį, nes pasenusi fizinė įranga su nauja licencija tikrai nepadidins našumo ir neišspręs kitų problemų. Jeigu techninės įrangos su senomis licencijoms – daug, rekomenduočiau atlikti kaštų analizę ir išsiaiškinti, kas kainuos pigiau – naujos IT infrastruktūros pirkimas ar, pavyzdžiui, perėjimas prie debesų kompiuterijos paslaugų, kurios išvaduotų nuo būtinybės pirkti licencijas ir fizinę įrangą, be to, išspręstų tokias problemas kaip IT specialistų trūkumas“, – pasakoja K. Kretavičius.

Visi keliai vedą į „debesį“

Dar vieno „Microsoft“ produkto – „Exchange 2010“ – palaikymo pabaiga galėtų tapti puikia galimybe apsvarstyti perėjimą prie „Office 365“ paslaugų, pastebi „Blue Bridge“ infrastruktūros sprendimų vadybininkas.

„Juolab, kad 2020 m. spalį baigsis „Office 2010“ ir „SharePoint 2010“ palaikymas, o 2021 m. balandį – „Lync 2010“ (ankstesnis „Skype for Business“ pavadinimas) palaikymas. Visų šių aplikacijų naudotojams „Microsoft“ rekomenduoja persikelti į debesį ir pradėti naudoti „Office 365“ paslaugas, kurios apjungia šias ir daugelį kitų darbui reikalingų aplikacijų į vientisą ir daug saugesnę sistemą. Trumpiau tariant, šis pasiūlymas tikrai vertas dėmesio ir pradėjus jau dabar jį planuoti, galima nemažai laimėti“, – pažymi K. Kretavičius.

Akstinas imtis IT ūkio modernizavimo

„Apskritai, tai, kad kitąmet „Microsoft“ paskelbė stabdanti palaikymą tokiam dideliam skaičiui produktų, gali tapti postūmiu kritiškai įvertinti savo dabartinę IT ūkio būklę ir imtis savalaikių pokyčių, kuriems anksčiau pritrūkdavo laiko arba resursų“, – pastebi pašnekovas.

Tiems, kas naudoja daugelį kitąmet „mirsiančių“ ar jau pasenusių versijų, „Blue Bridge“ specialistas pataria atlikti programinės įrangos inventorizaciją ir pirkti ne pavienes naujas licencijas, bet ieškoti optimaliausių būdų atnaujinti visą IT ūkį.

„Pirmiausia tai susiję su programine įranga, naudojama kritinėje įmonių IT infrastruktūroje ir, žinoma, darbo kompiuteriuose, nes kitąmet sausį baigiasi ir „Windows 7“ palaikymas. Naujų licencijų ir naujos fizinės įrangos kaštai išties dideli, todėl dabar pats laikas pagalvoti, kokiu būdu geriausia investuoti į IT, kad tai išspręstų kuo daugiau dabartinių problemų ir atneštų kuo didesnę grąžą ateityje“, – sako K. Kretavičius.

Tuo atveju, jeigu atnaujinti palaikymo neteksiančių produktų neįmanoma dėl sistemų ir aplikacijų nesuderinamumo, reikėtų pasirūpinti papildomomis saugumo priemonėmis. „Parenkant tinkamiausias kompensacines saugumo priemones ir būdus, kurie padėtų savarankiškai „užlopyti“ saugumo spragas, gali prireikti kibernetinio saugumo ekspertų pagalbos, nes kiekvienas atvejis – labai individualus. Pavyzdžiui, kiek ir kokių saugumo priemonių reikia, priklauso ir nuo to, ar sistema, sukurta naudojant pasenusią programinę įrangą, gali būti izoliuota nuo interneto, kitų sistemų ir t. t.“, – pastebi „Blue Bridge“ atstovas.

Daugiau „Blue Bridge“ ekspertų įžvalgų apie IT ūkio modernizavimą ir svarbiausias debesų kompiuterijos tendencijas – didžiausioje debesų kompiuterijos konferencijoje Lietuvoje „Bridge to Cloud 2019“. Daugiau informacijos renginio puslapyje >>


Nesate tikri, kaip geriausiai atnaujinti programinę įrangą Jūsų IT infrastruktūroje ? 

Susisiekime:  Kipras.Kretavicius@bluebridge.lt, +370 65346009

Kipras Kretavičius – „Blue Bridge“ infrastruktūros sprendimų vadybininkas