„Gynyba yra raktas į viską“, teigė tuometinis „Žalgirio“ vyriausias treneris Šarūnas Jasikevičius, kai 2017 m. po LKL finalo Kauno „Žalgiris“ nugalėjo Panevėžio „Lietkabelį“. Ar tai tiesa ir verslo aplinkoje? Pardavimų didinimas, įmonės plėtra, rinkodara, finansų valdymas – greičiausiai šias sritis įmonės vadovai įvardytų kaip „raktą į viską“. Tačiau toks požiūris pasaulyje, kuriame įmones pasiekė skaitmenizavimas, pasenęs. Šiandien kaip niekada anksčiau verslas turi saugoti reputaciją, asmeninius klientų duomenis ir jausti atsakomybę prieš valstybę ir jos piliečius, įsitikinęs „Blue Bridge“ pardavimų direktorius Gintautas Bazys.

Kas atsakingas už įmonės reputaciją?

Visi girdėjome, kad įmonės reputacija kuriama metų metus, bet sugriauti ją galima per vieną dieną. Per pastaruosius dešimtmečius beveik visos verslo aplinkos daugiau ar mažiau transformavosi į skaitmenines. Sunku būtų rasti įmonę, kuri nesinaudotų bent jau skaitmenine finansų apskaita ar socialiniais tinklais. Taigi tie, kurie užtikrina šių įrankių diegimą ir jų saugumą, tai yra – IT skyrius – faktiškai ir lieka atsakingi už viską, kas gali atsitikti, jeigu šių įrankių veikimas arba saugumas paveda.

Tie, kas užtikrina įrankių diegimą ir jų saugumą, tai yra – IT skyrius – faktiškai ir lieka atsakingi už viską

Tačiau ar taip turėtų būti? Įsivaizduokime incidentą, per kurį nulaužiami Jūsų įmonės socialiniai tinklai. Visiems klientams išsiuntinėjamos žinutės su virusu. Dalis klientų paspaudžia ant užkrėstos nuorodos. Kaip jums atrodo, kam skambins netyčia virusą pasigavę klientai? Visiškai teisingai, jie skambins įmonės arba skyriaus vadovui, o ne jūsų IT specialistui, kurio net nepažįsta.

Nuostolius dėl suprastėjusios įmonės reputacijos aštriausiai taip pat pajaus būtent aukščiausia vadovybė, o ne IT darbuotojai ar skyrius, kurio prisijungimai prie socialinių tinklų buvo pavogti. Kokias išvadas gali piršti ši gana paprasta, bet lengvai realybe galinti virsti istorija? Greičiausiai, kad IT reikalai turėtų būti aukščiausių vadovų dėmesio centre, bet tam yra gerai žinomų kliūčių.

Įmonės saugumo užtikrinimas: mokestis ar investicija?

Ne tik Lietuvoje, bet ir Vakaruose vis dar gajus požiūris, kad IT – tai neišvengiamas mokestis, išlaidos, kurias, jeigu tik įmanoma, reikėtų mažinti. Atitinkamai ir IT vadovai netraktuojami kaip įmonės vadovo „dešinioji ranka“. Jų išsakyti poreikiai, perspėjimai ir prioritetai dažnai nugula sąrašo apačioje, užleisdami vietą plėtros, pardavimų, finansų valdymo projektams. Balsai, raginantys pažvelgti į IT biudžetą, kaip į investiciją, kuri atsiperka šimtą kartų per rekordiškai trumpą laiką, lieka gražia vizija.

Gajus požiūris, kad IT – tai neišvengiamas mokestis, išlaidos, kurias, jeigu tik įmanoma, reikėtų mažinti.

Tačiau tiesa ta, kad vadovai, patys to nepastebėdami, visus „įmonės raktus“ jau atidavė savo IT skyriui. Būtent jis tampa faktiškai atsakingas už įmonės reputaciją, saugumą, efektyvumą ar net konkurencingumą. Bet klausimas, ar tik IT specialistams tai turi rūpėti? Juk nei vieną iš šių sričių neišeitų pavadinti tiesiogine IT skyriaus atsakomybe.

Dar viena liūdna istorija apie IT be IT

Kas dalyvaujate pirkimų konkursuose, ar neteko susidurti su fenomenaliais konkurentų gebėjimais pateikti keliais procentais mažesnę, nei jūsų, kainą ir pakartoti tai net keliuose konkursuose? Ar esate tikri, kad tai atsitiktinumas ir galvojate, kad reikia nedelsiant stiprinti pardavimus, rinkodarą, aptarnavimą, o ne IT?

Stereotipas, kad kibernetinis saugumas yra apie nedraugiškos valstybės atakas ir išpirkos reikalaujančius virusus, kaip ir visi stereotipai – klaidingas.

Stereotipas, kad kibernetinis saugumas yra apie nedraugiškos valstybės atakas ir išpirkos reikalaujančius virusus, kaip ir visi stereotipai – klaidingas. Konkurentų šnipinėjimas ir kita piktavališka veikla už atlygį yra gana paplitęs sportas.

Ką aukščiausiems vadovams veikti IT sferoje?

Jeigu jūs vadovas ir man pavyko jus įtikinti, kad vadovui turėtų rūpėti ne tik naujų klientų paieška, bet ir esamų klientų duomenų apsauga; ne tik darbuotojų darbo efektyvumas, bet ir jų paskyrų saugumas, gali kilti klausimų, ką konkrečiai aukščiausiai vadovybei veikti IT srityje?

Ar žinote, kaip dažnai keičiami rinkodaros arba finansų skyriaus slaptažodžiai ir ar tie slaptažodžiai – saugūs?

Turiu bent porą patarimų. Pavyzdžiui, ar žinote, kaip dažnai keičiami rinkodaros arba finansų skyriaus slaptažodžiai ir ar tie slaptažodžiai – saugūs? Laikas sužinoti, nes būtent šios paskyros dažniausiai puolamos ir sėkmingai „nulaužiamos“.

Kitas pavyzdys – ar žinote, kaip valdomos vidinės grėsmės? Kaip užtikrinama, kad išeinantys darbuotojai neišsineštų jautrių duomenų, prie kurių turi priėjimą? Apskritai, ar organizacijoje žinoma, kas ir prie kokių sistemų gali prisijungti ir ką ten pamatyti? Ar išėjusių darbuotojų paskyros iškart ištrinamos, ar tiesiog pamirštamos ir paliekamos kaip puikiausias kanalas įsilaužėliams?

Vadovo užduotis IT lauke galėtų prasidėti įmonės saugumo prioritetų nustatymu, o pasibaigti konkurencingumo didinimu.

Apibendrinant, vadovo užduotis IT lauke galėtų prasidėti įmonės saugumo prioritetų nustatymu, o pasibaigti konkurencingumo didinimu – paprastesniais, greitesniais ir patrauklesniais sprendimais įmonės klientams.

Juk IT sprendimai gali ne tik apsaugoti rinkodaros, finansų, pardavimų, personalo skyrius, bet ir padidinti patrauklumą klientams per automatizavimo, įrenginių optimizavimo, duomenų valdymo, dirbtinio intelekto sprendimus.

Sunku pasakyti, ar versle gynyba yra vienintelis raktas į viską, bet akivaizdu dėmesys IT klausimams garantuos ne tik ramesnį miegą, bet ir minkštesnę pagalvę.

Norite geriau pasirūpinti verslo reputacija ir klientų duomenų apsauga? Susiekite su mumis užpildydami formą žemiau.