Nuo 2006 m., kai „Amazon“ pasiūlę pirmąją duomenų saugojimo paslaugą, pavadintą „Amazon S3“, rinkoje išsirikiavo daugybė įvairaus dydžio ir „charakterio“ debesų kompiuterijos paslaugų tiekėjų. Šalia gigantų „Microsoft“ ir „IBM“, atsirado „startuoliai“, tokie kaip „FloydHub“ ar „Bitcasa“, siūlantys savo nišines paslaugas išskirtinais reikalavimais pasižymintiems verslo sektoriams.

Nors didelė debesų kompiuterijos tiekėjų pasiūla – naudinga, tačiau išsirinkti tinkamiausią iš tokios gausos – gan sunku. Juolab, kad dažniausiai IT tiekėjų pasiūlymuose kruopščiai vardijami techniniai privalumai. O kas gi iš tikrųjų svarbu vidutinio dydžio verslui, renkantis duomenų saugojimo tiekėją? Ekspertai patikina – pirmoje vietoje, turi likti… paties verslo interesai ir poreikiai. Antrasis svarbus kriterijus – kokybės ir kainos santykis, o trečiasis – Jūsų duomenų prieinamumas.

Nebijoti paklausti „O kas man iš to?“

IT tiekėjas, kalbantis verslo kalba – taip galėtų atrodyti idealus duomenų centro tiekėjas. „Fizinės įrangos ir duomenų saugumas, naujos kartos serveriai ir kitos techninės ypatybės, be jokios abejonės, labai svarbios. Tačiau vien puikių techninių charakteristikų jau nebepakanka. Šiuolaikinis IT tiekėjas turi pasiūlyti verslui daugiau. Pavyzdžiui, konkrečiai įvardyti, kaip jo paslaugos padės pasiekti verslui svarbių tikslų“, – pabrėžia „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas Mindaugas Maraulas.

Ne mažiau svarbus ir tiekėjo požiūris į klientą. „Reikėtų nustatyti, ar tiekėjas yra linkęs elgtis tik „pagal šabloną“, ar geba ir ketina prisitaikyti prie kliento poreikių, įvertinti kliento duomenų jautrumą, pasiūlyti nestandartinių sprendimų bei pritaikyti paslaugų tiekimo sąlygas. Žinoma, pageidautina, kad įsiklausymas į Jūsų poreikius nekainuotų papildomai, o būtų dalis tiekėjo organizacinės kultūros. Kitaip, jei Jūsų verslas nėra didžiulis, ypatingo dėmesio galite ir nesulaukti“, – pastebi pašnekovas.

Galiausiai, iš akių reikėtų neišleisti ir praktinių dalykų, susijusių su paslaugų tiekimo sąlygomis. „Tikrai paranku užsitikrinti „erdvės manevrams“, t. y. galimybę sumažinti arba padidinti naudojamų IT paslaugų apimtį, taip pat – supratingą požiūrį į atsiskaitymą už paslaugas ištikus nenumatytiems įvykiams“, – sako pašnekovas.

Kainos ir kokybės santykis

Ne paslaptis – palyginti skirtingų tiekėjų kainas labai sudėtinga, kadangi paslaugų paketai – individualūs. Tačiau pasitelkus kitų klientų įžvalgas ir rekomendacijas, galima išsiaiškinti, koks siūlomų paslaugų kainos ir kokybės santykis.

„Rekomendacijos ir atsiliepimai iš pažįstamų, jau įsigijusių vieno ar kito tiekėjo paslaugas, vienas geriausių būdų „neformaliai“ susipažinti su rinka. Tai leidžia sužinoti ne tik kokie sprendimai – gerai vertinami, bet ir daug kitų svarbių dalykų apie tiekėjo geranoriškumą, klaidų dažnumą, galbūt – net IT specialistų kaitą. Nors tikslios kainos gal ir nesužinosite, greičiausiai išgirsite, ar ji, klientų akimis, „sąžininga“ palyginus su paslaugų ir klientų aptarnavimo kokybe“, – sako M. Maraulas.

Duomenų prieinamumas

Nors dauguma duomenų centrų turi tarptautinius sertifikatus, patvirtinančius, kad atitinka aukščiausius saugumo standartus, daugeliui įmonių ramiau, kai jų jautriausia informacija yra „ranka pasiekiama“ ir saugoma toje pačioje šalyje ar mieste. Saugumo pojūtį organizacijos duomenis laikant „šalia“ esančiame duomenų centre lemia kelios priežastys.

„Pirmiausia, žinoma, tai skirtingi duomenų apsaugos įstatymai ir normos, nurodančios, kas ir kada gali turėti priėjimą prie pas tiekėją saugomų duomenų. Daug diskutuojama apie JAV galiojančius tokio tipo įstatymus, tačiau duomenų apsauga skiriasi ir Europos valstybėse. Tad „kitoje pasaulio pusėje“ saugomi duomenys gali tapti tolimi ne tik geografiškai, bet ir teisiškai. Antra svari priežastis, dėl kurios norisi, kad duomenys būtų arčiau – reagavimo į incidentus greitis. Net jei sutartyje nurodyta, kad bus reaguojama kaip įmanoma greičiau, koją gali pakišti laiko zonų skirtumai ir viskas, kas iš to išplaukia. Galbūt ten, kur saugomi duomenys, bus kitas paros laikas arba valstybinė šventė, o tai reiškia, kad ir pagalbos galite sulaukti per vėlai – juk ištikus krizei, svarbi kiekviena minutė“, – paaiškina M. Maraulas.

Tačiau kartais pravartu duomenis laikyti ne tik kitoje šalyje, bet ir kitame žemyne. Kuriant organizacijos veiklos tęstinumo planus didžiųjų nelaimių atveju, dažnai apsvarstomos ir tokios situacijos, kai kyla stichinės nelaimės, geopolitiniai neramumai ir pan. Tokiu atveju, duomenų saugumą užtikrina jų kopijos, saugomos kitose seisminėse ir geografinėse zonose. Pašnekovas pabrėžia, kad debesų kompiuterijos tiekėją ir jo duomenų centro lokaciją reikia rinktis gerai išnagrinėjus organizacijos poreikius bei formuluojant konkrečius tikslus.

Tad į kokius kriterijus svarbu atsižvelgti?

Į ką svarbu atsižvelgti renkantis duomenų centro paslaugų tiekėją? Dėmesys verslo poreikiams, kainos ir kokybės santykis bei duomenų prieinamumas – gali tapti prioritetais, nukreipiančiais duomenų centro paslaugų tiekėjo paieškas teisinga linkme. Svarbiausia nepamiršti, kad tokių paslaugų tiekėjas turi ne tik pasiūlyti gerus techninius parametrus ir aukštus saugumo standartus, bet ir būti pasirengęs įsiklausyti į verslo poreikius. Nors kainos svarba – tikrai didelė, bandykite rasti geriausią Jums prieinamos kainos ir kokybės santykį bei kruopščiai įvertinkite organizacijos poreikį duomenų centro lokacijai – duomenis laikyti Lietuvoje ar užjūriuose, o galbūt – ir ten, ir ten.